Leveranciersboekhouder
Synoniemen voor deze functie
Wordt ook benoemd als AP Accountant of Accounts Payable Accountant
Wat doet een leveranciersboekhouder?
Als leveranciersboekhouder is je voornaamste taak het inboeken van aankoopfacturen en het afpunten van betalingen.
Naast deze taak kunnen er in heel wat bedrijven een veelheid aan taken bijkomen.
Dit kan gaan van het opmaken van de maandelijkse of kwartaalaangifte BTW (en Intrastat), het uitvoeren van betalingen, reconciliaties van rekeningen, beheren van (leveranciers)mailboxen, opvolgen van aankooporders, het beheren van vendor master data, het verbeteren van processen en in sommige gevallen ook het ondersteunen bij de maand- en jaarafsluiting.
Welk profiel past het best bij deze functie?
Leveranciersboekhouders zijn profielen met een sterk oog voor detail, die tegelijkertijd ook snel kunnen werken. Aangezien je verder ook in een team werkt, en je ook contact moet onderhouden met andere afdelingen en met leveranciers, zijn goede communicatieskills in deze rol onontbeerlijk.
Vereiste kennis & vaardigheden
Een goede kennis Excel wordt in bijna alle gevallen gevraagd. Naast het inboeken van aankoopfacturen, zal je in veel gevallen ook data moeten exporteren, waarop je dan (beperkte) analyses zal moeten uitvoeren.
In grotere organisaties met complexere diensten- en goederenstromen zal je ook een goede kennis van Belgische en Europese BTW-wetgeving moeten hebben.
Ook technische kennis van de meeste courante ERP systemen en bepaalde boekhoudpakketten wordt veelal geapprecieerd en soms vereist.
Verder wordt in deze functie toch een zekere talenkennis vereist, waarbij Engels in vele organisaties als een must wordt beschouwd.
Voordelen en uitdagingen van deze functie
Als leveranciersboekhouder ga je vooral specialistisch te werk, je leert je leveranciers kennen en je weet waar er mogelijks fouten schuilen. Personen die er plezier in vinden om hun werk alsmaar beter te doen en veel bij te leren, vinden meestal hun gading in deze functie.
Type organisaties waar deze functie veel wordt gevraagd
Deze profielen werken vooral in (middel)grote organisaties en multinationals, alsook in grotere non-profit organisaties en shared services centers. Ook kan je ervoor opteren in plaats voor intern voor een bedrijf te gaan werken, als finance (project) consultant te werken voor een consultancybedrijf.
Aan wie rapporteer je?
In de meeste ondernemingen waar leveranciersboekhouders werkzaam zijn, is er ofwel een teamlead leveranciersboekhouding, ofwel een intern accountant waaraan gerapporteerd wordt. In andere gevallen kan het zijn dat de leveranciersboekhouder rechtstreeks rapporteert aan de chief accountant, accounting manager of de finance manager.
Salaris & extralegale voordelen
Afhankelijk van de sector en je ervaring, kan je verwachten tussen 2.200 EUR en 3.500 EUR bruto te verdienen. In veel gevallen worden er extralegale voordelen voorzien, zoals maaltijdcheques, gsm, laptop of ADV dagen. Een bedrijfswagen zit in veelal niet in het pakket.
Meest gevraagde diploma's
Graduaat of Bachelor Accountancy-Fiscaliteit, of gelijkgesteld door ervaring.
Wie kan starten in deze functie?
In sommige ondernemingen wordt geen ervaring vereist, en kan je als starter of schoolverlater met een boekhoudkundig of economische diploma beginnen. Veelal wordt er echter toch meerdere jaren ervaring als leveranciersboekhouder gevraagd.
Doorgroeimogelijkheden
Vanuit deze rol kan je doorgroeien naar Team Lead AP/AR Accounting, GL Accountant of (intern) Accountant. Naast interne doorgroei kan het je ook interessant lijken om jezelf verder te ontwikkelen binnen een accountants- of boekhoudkantoor, of om als Project / Finance Consultant te gaan werken.
Kennis van systemen
MS toepassingen (in hoofdzaak Excel). Kennis van bepaalde ERP pakketten (zoals SAP, Oracle-JD Edwards of Microsoft Dynamics-Navision) wordt door vele (grotere) bedrijven toch als een must beschouwd
Opleidingen / trainingen die je kunnen helpen in deze rol
Basiscursus BTW, Excel voor beginners, Excel voor gevorderden